Dane teleadresowe podmiotów działających na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie 2019
- Informator 2019.pdf [156.71 KB]
INFORMACJA O BEZPŁATNYCH PORADACH PSYCHOLOGA
Ośrodek Pomocy Społecznej w Szczuczynie informuje, iż w ramach Punktu Konsultacyjnego
w każdą środę od godz. 17.00
w budynku Biblioteki Centrum Kultury
ul. Łomżyńska 11, 19-230 Szczuczyn można skorzystać
z bezpłatnych porad psychologicznych.
Baza jednostek
Rejestr jednostek specjalistycznego poradnictwa:
Rejestr placówek udzielających tymczasowego schronienia:
Baza teleadresowa organizacji pozarządowych świadczących usługi dla osób i rodzin dotkniętych przemocą w rodzinie:
Zespoły interdyscyplinarne – baza teleadresowa 2018:
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
"NIEBIESKA LINIA"
Od 1 stycznia 2017 roku Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia" rozszerzyło swoją działalność. Obecnie Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie pracuje przez całą dobę. Zmianie uległ także numer telefonu - aktualny numer to 800 120 002.
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia" jest placówką prowadzoną przez Stowarzyszenie "Niebieska Linia" na zlecenie Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA). Można skontaktować się z nami telefonicznie oraz e-mailowo. Oferuje pomoc psychologiczną i prawną osobom doznającym przemocy i świadkom przemocy w rodzinie. Pomoc udzielana jest w języku polskim, angielskim, rosyjskim oraz migowym. Podejmuje również działania polegające na kontakcie z lokalnymi instytucjami w celu udzielenia pomocy osobom, które tego potrzebują oraz interwencje wobec osób skazanych za przestępstwo z użyciem przemocy i/lub groźby karalnej wobec osoby najbliżej.
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "NIEBIESKA LINIA oferuje całodobową pomoc osobom doznającym przemocy, świadkom przemocy oraz osobom poszukującym informacji na temat zjawiska i sposobów przeciwdziałania przemocy w rodzinie poprzez:
- Infolinię: – 800 – 120 – 002
(czynną całą dobę) w tym:
- dyżur w języku angielskim – poniedziałki w godzinach 18-22
- dyżur w języku rosyjskim – wtorki w godzinach 18-22
- dyżur prawny – środy w godzinach 18-22
- telefoniczne dyżury prawników – 22 – 666 – 28 – 50
(poniedziałki i wtorki w godzinach 17-21)
- e-mail – niebieskalinia@niebieskalinia.info
- SKYPE - dyżur w języku migowym – pogotowie.niebieska.linia
(poniedziałki w godzinach 13-15)
Podejmujemy również działania polegające na kontakcie z lokalnymi instytucjami – w celu udzielenia pomocy osobom, które tego potrzebują oraz interwencje wobec osób skazanych za przestępstwo z użyciem przemocy i/lub groźby karalnej wobec osoby najbliżej.
Do kontaktu zapraszamy także osoby zawodowo zajmujące się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie:
- konsultacje telefoniczne – 22 – 250 – 63 – 12
(środy w godzinach 10-13)
- konsultacje mailowe – koordynatorzy@niebieskalinia.info
Przemoc
Celem działania pomocy społecznej, która jest instytucją polityki społecznej państwa, jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji społecznych, których same nie są w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości, a także zapobieganie powstawaniu tych sytuacji. W związku z tym pomoc społeczna jest udzielana również w przypadku przemocy w rodzinie, co zostało określone w art. 7 pkt. 7 ustawy o pomocy społecznej. Przemoc domowa jest przyczyną dysfunkcji o innym podłożu. Pomocy społecznej udziela się zwykle w przypadku: ubóstwa, sieroctwa, bezdomności, alkoholizmu, narkomanii, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych. Wszystkie wyżej wymienione sytuacje mogą jednak sprzyjać występowaniu przemocy wobec bliskich lub z niej wynikać, ale nie zawsze taki związek musi wystąpić. W strukturach lokalnych działające ośrodki pomocy społecznej, są też wsparciem dla działalności zespołu interdyscyplinarnego.
Pracownicy socjalni w wielu przypadkach jako pierwsi otrzymują informację o występowaniu zjawiska przemocy w rodzinie (określani są jako pracownicy „pierwszego kontaktu ”). Informacja taka może dotrzeć do pracownika socjalnego:
-
Podczas przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego,
-
Podczas rozmowy telefonicznej z ofiarą przemocy w rodzinie,
-
Poprzez zawiadomienie od przedstawicieli innych grup zawodowych
-
W wyniku zgłoszenia problemu przez inne osoby (dalszą rodzinę, sąsiadów , pracodawców , znajomych lub innych świadków).
Bezpośrednią pomocą rodzinom i osobom potrzebującym, w związku z zaistniałą przemocą w rodzinie zajmują się pracownicy socjalni działający zgodnie z ustaloną rejonizacją.
W ramach swoich kompetencji i zadań pracownik ośrodka pomocy społecznej:
-
przeprowadza wywiad środowiskowy umożliwiający diagnozę sytuacji rodziny lub osoby:,
-
przygotowuje kompleksowy plan pomocy,
-
monitoruje efekty podjętych działań,
-
pomaga w załatwianiu spraw urzędowych i innych ważnych spraw bytowych;
-
udziela szeroko rozumianego poradnictwa, np. prawnego, psychologicznego lub wskazuje miejsca, gdzie można uzyskać taką pomoc,
-
udziela informacji o przysługujących świadczeniach i formach pomocy,
-
w uzasadnionych przypadkach proponuje:
• pomoc finansową w formie zasiłków stałych, okresowych, celowych,
• pomoc rzeczową np. poprzez przekazanie odzieży, żywności; -
informuje o możliwościach uzyskania pomocy w środowisku lokalnym
-
wskazuje miejsca zajmujące się pomaganiem ofiarom przemocy domowej w tym możliwości otrzymania schronienia , np. w schroniskach , hotelach, ośrodkach
-
w razie potrzeby bądź na życzenie zainteresowanych zwraca się do policji o podjęcie działań prewencyjnych wobec sprawcy, zgodnie z kompetencjami policji;
-
w przypadku stwierdzenia bądź podejrzenia popełnienia przestępstwa powiadamia organy ścigania,
-
może wskazywać punkty informacyjne;
-
współpracuje z instytucjami i organizacjami zajmującymi się przemocą w rodzinie.
Zespół interdyscyplinarny do Spraw Przeciwdziałania Przemocy
Podstawą działania i istnienia zespołu interdyscyplinarnego jest art. 9a ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy. Oznacza to, że w każdej gminie, bez względu na jej rozmiar i posiadane środki finansowe, musi istnieć taki zespół.
Zadania zespołu interdyscyplinarnego muszą być (zgodnie z art. 9b ust.1 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy) określone w gminnym programie przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ochrony ofiar przemocy w rodzinie, który przyjmowany jest w formie uchwały rady gminy. Ogólnym zadaniem zespołu ma być integrowanie i koordynowanie działań przedstawicieli (specjalistów różnych służb i instytucji) wchodzących w skład zespołu.
Zadania zespołu obejmują m.in.:
-
Diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie.
-
Podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku.
-
Inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie.
-
Rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym.
-
Inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie.
W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą przedstawiciele:
-
jednostek organizacyjnych pomocy społecznej
-
gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych
-
Policji
-
oświaty
-
ochrony zdrowia
-
przedstawicieli organizacji pozarządowych
-
kuratorów sądowi